Search
SearchBlog
-
Bint photoBooks available now
6:33 AM PST, 6/20/2007
Schrijver Titel Uitgever Bijz. Prijs € Bestellen AARSMAN HANS Aarsman's Amsterdam Amsterdam, Boekhandel De Verbeelding 1993. orig cloth pictorial dustjacket 31 x 22 cm 132 pp 225.00 ?>Bint Aarsman Hans Elsken Baart Hassink Parr Vrrooom! Vrrooom! Of course cars are smelly, they are ugly, they get in the way and they can be fatal. But they are also beautiful, they are practical, they are a status symbol and offer freedom of movement. A car is something to dream about. Now so NAI 2003 Design: Hans Aarsman Photographers : Jacqueline Hassink, Jacques Henri Lartique, Theo Baart, Garry Winogrand, Ed van der elsken, Bertien van Manen, etc etc.. Bound, illustrated (colour), 176 pages, size: 28 x 21 cm 15.00 Bint Aarsman Hans Rommert Boonstra Ton Broekhuis Inez van Lamsweeerde Hans van der Meer Harry Sengers VROEGE, BAS Groningen A - Z in fotos. Photos by Hans Aarsman, Rommert Boonstra, Ton Broekhuis, Inez van Lamsweeerde, Hans van der Meer, Harry Sengers and 27 other photographers first edition Edam, Paradox, 1997 orig photo-pictorial wrappers 29 x 29 cm 136 pp text in Dutch and English 30.00 Bint AARSMAN, HANS Het engeltje dat op mijn tong pieste. Uitgegeven ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van Buteressence BV Zaandam 28 november 1995. Amsterdam, De Verbeelding, 1995 Paper covered boards, 19,5 x 14,5 cm., 61 pp. text in Dutch with illustrations in colour and b/w. Mi 5.00 Bint ANDRIESSE Emmy Dick Elffers CHARLES, J.B. Beeldroman. A novel in pictures with many mainly full page black and white photographs. Bert bakker / Daamen NV / Den Haag 1956 105 pp. No dust jacket 40.00 Bint Andriesse Emmy C. Breijer Cas Oorthuys CPR Holtzapffel A. Hustinx J. Merkelbach E. Somers, R. Kok, H. Selier Fotografie in bezettingstijd Geschiedenis en beeldvorming met oa Emmy Andriesse C. Breijer Cas Oorthuys CPR Holtzapffel A. Hustinx J. Merkelbach etc. Waanders In samenwerking met: Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie, Amsterdam Paperback 96 paginas 18 kleurenfotos 100 zwart-witfotos 17.50 Bint Andriesse, Emmy - Blazer, Carel - Breyer, Charles - Oorthuys, Cas - Taconis, Kryn - Windig, Ad. Amsterdam tijdens de hongerwinter. With more than 100 striking photographs evoking the suffering of the inhabitants of Amsterdam from hunger and coldness during the last winter of the German occupation 1944 - 45. Photographers like Cas Oorthuys, Ad W Amsterdam, Contact. 1946. 4to. No pagination. Introduction (in Dutch) by Max Nord. Amsterdam / De Bezige Bij/ Uitgeverij Contact / 1947 / First edition / 72 p. / with dust jacket / b& 225.00 Bint Andriesse, Emmy - Blazer, Carel - Oorthuys, Cas - Taconis, Krijn Tromp, Ir. Th. P. Verwoesting en wederopbouw. Revival of the Netherlands. Amsterdam / Contact 1946 / 104 p. / OHlwd. / zonder stofomslag / 28.5x23cm / with 171 photographs Zeitgeschichte - Neder 30.00 Bint Antonissen, B.G., and Cas Oorthuys Reve / Hermans, een anekdote. Uitg. Ton Cremers; text by B.G. Antonissen; photogr. by Cas Oorthuys paperback ed.; 60 pp. 35.00 Bint Ariëns, Catrien Curaçao : een eiland van zichzelf = un isla di su mes = an island of its own / fotos: Catrien Ariëns; tekst en voorwoord: Frank Martinus Arion; Engelse vert.: Sammy Herman; Papiamentu vert.: Stanley Braafheid Zutphen : Walburg Pers, 1999 136 p. : ill., 112 foto’s ; 24 x 28 cm. ISBN 90-5730-079-6 15.00 Bint Austria Maria Ruth Liepman, Magda van Emde Boas, Ritsaert ten Cate Maria Austria. Samengesteld en vormgegeven door Kees Nieuwenhuijzen. Monographie - Theaterphotographie - Kinder - Portraitphotographie Amsterdam / uitgegeven door de bezige bij Amsterdam 1976 / s. p. / pb. / 28x23cm / 185 b&w photographs 20.00 Bint Baart Theo Cary Markerink Tracy Metz Snelweg › Highways in the Netherlands Parr II Ideas on PaperISBN 90 7157 075 4 Design Typography & Other Serious MattersSize 24x28 cm 162 pagina’s 425.00 Bint Baart Theo, Koos Breukel, Patxi Calvo, Roy Cymbalista, Hans Eijkelboom, Tim Georgeson, Martijn van de Griendt, Maaike Kooning, Dana Lixenberg, Hans van der Meer, Dorothée Meyer, Diana Monkhorst, Bianca Pilet, Johannes Schwartz, Bert Teunissen, Auke V I AMsterdam ‘A city is a city is a city. To live in a city is to love her, and to be open for her. Amsterdam is definitely a woman. I admire her. Amsterdam is my mistress.’ Martin Bril KesselsKramer / Podium 2005 HC 22 x 27 cm., 266 pp. 30.00 Bint Baart, Theo Hollandse interieurs/ Theo Baart [fotogr. en samenstelling/ fototeksten: Jan Willem Papo] Uitg. onder auspiciën van het maandblad Eigen Huis & Interieur [Haarlem] De Spaarnestad 1995 [152] p 27×27 cm foto's 30.00 Bint Besnyo, Eva en Soest, Marjo van en Zande, Henny van der Meid, wat ben ik bewust geworden - Vijf jaar Dolle Mina Stichting Uitgeverij Dolle Mina Den Haag 1975 PB 166 paginas veel z/w fotos 20.00 Bint BILDERS, GERARD - HOOGERVOORST, JOLANDA Gerard Bilders en het Geldersch Barbizon. Arnhem, Historisch Museum Het Burgerweeshuis, 1998. Illustrated boards, 19,8 x 22,6 cm., 56 pp. with 20 (colour.) plates. EDITION OF ONLY 400 COPIES. IS 20.00 Bint Blazer Carel Zeeland Droog Middelburg, St. Kunst in Beweging Fanoy . 84 pp., gel. zachte band. 1e druk. 22 * 23 cm 15.00 Bint Blazer Carel M. Redeke Maurits Dekker , Eva Besnyö Jan Bons, Jaap Penraat 50 jaar Bruynzeel 1897-1947. De indeling van het boek is thematisch, naar type eindproduct. In het laatste hoofdstuk is aandacht voor de sociaal-maatschappelijke kant van het bedrijf. De fabriek wordt metaforisch voorgesteld als een levend organisme. Printed by Firma L. van Leer en Co, Amsterdam (offset). - Opdrachtgever: C. Bruynzeel & Zonen (50-jarig bestaan). Zaandam 1947 / 130 p. / hb. / 33x26cm / 154 b&w photographs 90.00 Bint Blazer Carel Max Dendermonde F.W. Michels Jurriaan Schrofer Willem Ruys. To see the world. Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (offset). - Opdrachtgever: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd NV (ingebruikneming). Rotterdam / [1961] / 59 p. / leporello / 19x15cm / 23 b&w photographs, 18 color 45.00 Bint Blazer Carel Max Dendermonde Gerard Wernars The finishing touch: 100 jaar Twentsche Stoombleekerij NV Bedrijfsreportage en fotos van landschap en folklore. 7 b&w photographs / pentekeningen van tjaps). Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk). - Opdrachtgever: NV Twentsche Stoomblekerij (100-jarig bestaan). Goor / 1957 / 96 p. / hb. / 27x20cm / 94 b&w photographs, 2 color 25.00 Bint Blazer Carel Max Dendermonde H.A.M.C. Dibbits Opland Mart Kempers Wegen naar morgen: Uitgave onder auspiciën van de Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers Historische en eigentijdse documentaire fotos / vervoermiddelen, voertuigen in de moderne samenleving, autoraces, bermrecreatie, spoorwegaanleg, wegenbouw en st Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk, offset). - Opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers (25-jarig bestaan). 1962 / 128 p. / hb. / 29x24cm / 114 b&w photographs 20.00 Bint Blazer Carel Max Dendermonde Mart Kempers De zaak is rond: Een halve eeuw SKF in Nederland Bedrijfsreportage en documentaire fotos / toepassing van kogellagers binnen industrietakken, in communicatie en in het dagelijks verkeer 11 b&w photographs, 3 color / schematische tekeningen en encyclo Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk). - Opdrachtgever: NV Nederlandsche Maatschappij voor Kogellagers SKF (50-jarig bestaan) Delft / 1964 / 88 p. / hb., wrappers / 25x25cm / 43 b&w photographs, 20 color 25.00 Bint Blazer Guermonprez Haas Kleijn van Moerkerken VIRULY,A.,JAN P.STRIJBOS EN D.L.DAALDER De Schoonheid van ons land.Deel I ,van Texel tot Walcheren. Photography of : Carel Blazer, Paul Guermonprez, Nico de Haas, Karel kleijn, E. van Moerkerken and others Amsterdam, Contacht, First Edition. Decorative Cloth, 4to - over 93/4" - 12" tall, Good/No Jacket, Ln.geb. XLVIII + 80 pag. afbeeldingen 15.00 Bint BOCK MANFRED E.A. Berlage in Amsterdam. 54 Architectural Projects. Architectura & Natura. Arcam Pocket 4. 1992. 176 pp. Ills. Pocket 10.00 Bint Boer Hans de Evert Zandstra M.A. Geuze Mart Kempers VCS: Gedenkboek bij het tienjarig bestaan van de Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken Dinteloord, Roosendaal, Zevenbergen Printed by NV Grafische Kunstinrichting J. van Poll Suykerbuyk, Roosendaal (boekdruk Dinteloord / 1957 / 122 p. / hb., 31x25cm / 166 b&w photographs met stofomslag 30.00 Bint Boer Hans de Evert Zandstra Th. Boersma Mart Kempers Wiersum 50 jaar Wiersum. Bedrijfsreportage / rurale landschap, zaaien en dorsen, research en bestrijding in fruit- en bloemteelt, kantoren, staf en diensten). Printed by Drukkerij Have, Groningen (boekdruk). - Opdrachtgever: NV Landbouwbureau M. Wiersum (50-jarig bestaan). Groningen / 1959. / 108 p. / hb. / 29x25cm / 105 b&w photographs 25.00 Bint Boom, Mattie Fotokunst 19de Eeuw 19th Century Photographic Art 116 masterpieces of photography from the 19th century. Taken from state collections and the print gallery of the Rijksmuseum in Amsterdam. William Henry Fox Talbot, Roger fenton, Giorgio Sommer, Wal SDU Uitgeverij 1989 Original Wraps 4to - over 9¾ - 12 tall. 198pp. Dutch/English over 100 bw duotone and 20 color 45.00 Bint BOT, MARRIE - HEERMA VAN VOSS, A.J. Bezwaard Bestaan. Foto Rotterdam, Bot, 1989. Green cloth with pictorial dustjacket, 32,5 x 27,7 cm., 216 pp., introductory text with phot. 30.00 Bint BROESHART, A.C. - J.R. VAN DIESSEN, R.G. GILL & J.P. ZEYDNER (EDS.), Asia Maior Tempo Doeloe Photography Dutch East Indies Soerabaja. Beeld van een stad. An impressive and well-groomed photogr. review of colonial and indonesian Surabaya, her histor and urban development up till 1990. Purmerend, Asia Maior 1994. sm. sq. 4°. Orig. cloth, dustjacket. 160pp. Num. plates and text-ills, of which coloured, afte 90.00 Bint Brommer B... [et al. ; red. en vert.: S. Setiadi ; fotogr.: J.R. van Diessen ... et al. ; eindred.: J.R. van Diessen] Semarang : beeld van een stad Asia Maior Tempo Doeloe Photography Dutch Indies 1995 Uitgever: Purmerend : Asia Maior Met lit. opg Omvang: 160 p. : ill., plgr. ; 30 cm ISBN: 90-74861-04-0 geb. 90.00 Bint BROOS, KEES & FLIP BOOL Besnyö Kiljan Domela Schuitema Zwart Citroen Suschitzky Blazer Oorthuys Wolf Rose Salomon De Nieuwe Fotografie in Nederland Contributions on: Emmy Andriesse, Eva Besnyö, Carel Blazer, Erwin Blumenfeld, Paul Citroen, Theo van Doesburg, Wally Elenbaas, Dick Elffers, Emiel van Moerkerken, Cas Oorthuys, Erich Salomon, Paul Schuitema, Piet Zwa Amsterdam, Fragment Uitgeverij 1989. Cloth, illustrated dustwrappers, 26,7 x 24 cm., 143 pp. text in Dutch with illustrations and p 35.00 Bint Brusse Molkenboer Poll Douw Speekhout, G. Fotokunst 1943/44. Fine. inter alia photos of Berssenbrugge, Moerkerk, van de Poll. Hengelo., Smit., 1944. 31 x 24 cms, ii p. text, lxiv p. with plates, where of viii in colour, 21 p.text. Hcloth. 15.00 Bint Buitenweg Hein Kind in Tempo Doeloe. A photographic account of children Wassenaar, Servire, 1969 Square sm. 8°. Original cloth, dustjacket. 144pp. Many black/white ills., of which full-page, after 20.00 Bint Clarijs Jojanneke Friso Kramer Kho Liang Visser Premsela Spectrum Moderne meubelvormgeving en naoorlogs idealisme Dutch/English summary 112 pp / 285 x 240 mm / hardcover 15.00 Bint Claxton & Berendt, William & Joachim E Jazzlife. Auf Den Spuren Des Jazz. 1961. A very nice copy of this important collaboration of pictures and words of the world of jazz by two of the key jazz journalists of the 1950's, William Claxton and Joachim Berendt. Profusely illustrated and beau Offenburg (Baden), Germany: Burda Druck und Verlag. 1961. (First edition). Quarto. Gilt titled black cloth with "U.S. of Jazz" map front endpapers. No dustjacket. 90.00 , William Claxton Joachim Berendt. Profusely illustrated and beau?>Bint Coppens Martien Ad Bevers Bouwondernemers bouwen. Bedrijfsreportage en documentaire fotos / beeld van werklieden op de bouwplaats en in de steigers, voorbeelden van naoorlogse woningbouw 14 b&w photographs / plattegronden en een register van aannemers. Printed by NV Drukkerij Levisson, Den Haag (boekdruk). - Opdrachtgever: Nederlandsche Bond van Bouwondernemers (25-jarig bestaan). - Voornamelijk een stalenboek van Nederlandse naoorlogse woningbouw. Den Haag / 1958 / 168 p. / hb. / 29x22cm / 176 b&w photographs 35.00 Bint Coppens Martien Ad Bevers H.A.C.M. van Grunsven Wilma Weert 1939-1964. Documentaire fotos / leefgemeenschappen in nieuwbouw, industrieel bouwen, aanleg van tuinsteden. Printer unknown (boekdruk). - Opdrachtgever: Wilma (25-jarig bestaan). Weert / 1964 / 184 p. / hb., wrappers / 31x25cm / 129 b&w photographs Grensgeval tussen beeldverhaa 35.00 Bint Coppens Martien J. B. I. Born, M. van Marwijk , A. Bouvet. DelaMar 50 jaar CHV: 1911-1961 CHV ... vijftig jaar symbool van vertrouwen Parr Thijsen Company Photography bedrijfsreportage en documentaire foto's / directeursportretten, rurale boerenleven, productieproces en automatisering in mengvoederfabriek Printed by Koninklijke Drukkerij en Uitgeverij van de Erven J.J. Tijl, Zwolle (boekdruk). - Opdrachtgever: Coöperatieve Handelsvereniging van de CNB (50-jarig bestaan). Veghel / 1961 / 38 p. / pb. (sewn) / 25x19cm / 59 b&w photographs 35.00 , rurale boerenleven, productieproces en automatisering in mengvoederfabriek?>Bint Coppens Martien Max Dendermonde J.A. de Roy van Zuydewijn C.J.M. Dams H.J. Manie Mart Kempers Land onder stroom: NV PNEM 1914-1964 Thijsen Company Photography Bedrijfsreportage en documentaire fotos / landschap, stedenschoon, hoogspanningsmasten, elektriciteitscentrales, stroomvoorziening in het openbare leven Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk, offset). - Opdrachtgever: Provinciale Noordbrabantsche Electriciteits-Maatschappij PNEM (50-jarig bestaan). 's-Hertogenbosch / 1964 / 192 p. / hb., wrappers / 28x25cm / 109 b&w photographs, 8 color 15.00 Bint COPPENS MARTIEN Parr Boom Documentary Photography Impressies 1945: geteisterd Nederland Sfeervolle, paginagrote, foto's van de verwoestingen in 1945: o.a. Arnhem, Nijmegen, Walcheren, de Peel, Overloon, Venlo. Eindhoven De Pelgrim 1947. 341 x 242 mm (13,5 x 9,5 in), 130 pp. Hardback with buff paper (no dust jacket), 66 b&w photog 45.00 .a. Arnhem, Nijmegen, Walcheren, de Peel, Overloon, Venlo. Eindhoven?>Bint Coppens Martien Philips Eindhoven Parr Company Photography Etos tussen toen en nu. 50 jaar cooperatie 1919-1969. J.E. de Bruin-Scheepens Ingenaaid boek, slappe kaft, 120 pagina's met veel z/w foto's van Martien Coppens. 15.00 Bint Coppens Zoetmulder Rotgans Helfferich, D. Nederlands jaarboek voor fotokunst 1947. Uitgave en druk Smit, Hengelo. Redactie G.J. Speekhout. Boards. Illustr. in col and b/w. With advertismensts.Text in Dutch. 15.00 Bint COPPENS, MARTIEN Koorbanken in Nederland. Fotografisch gezien en ingeleid door Martien Coppens. Barok. Martien Coppens was responsible for a number of topographical photobooks during the 1930s and 1940s, documenting the architecture, landscape and art of his native B Amst./ Brussel, Elsevier 11 pp. text. 69 plts. Half cloth/ boards/ Dustjacket 30.00 Bint Cornelius Violette, Cas Oorthuys Ed van Wijk, J. Algera, F. W. J. Crebas, M. Boetje. Ed. C. H. W. d Artillac Brill, W.F. Gouwe , Bob de Wit, W. J. van Borselen Otto Treumann PTT 1893-1953: PTT. Archiefmateriaal en actuele fotos gemaakt in opdracht wisselen elkaar af. Productfoto en bedrijfsreportage / apparatuur en PTT mensen in hun werksituaties) 56 b&w photographs, uit bedrijfsarchief / postzegels, prenten Printed by Staatsdrukkerij- en Uitgeverijbedrijf SDU, Den Haag (boekdruk). - Opdrachtgever: Staatsbedrijf der PTT (60-jarig bestaan). Den Haag / 1954 / 324 p. / hb. / 27x27cm / 345 b&w photographs 35.00 Bint Dekkers Ger Harriët Freezer H.M. Stegeman Kees van Barneveld N.H. van Heek Van bombazijn tot fluweel: honderd jaar Schuttersveld. Not only commemmorating the centenary of Schuttersveld fabrics (Van Heek & Sons, Enschede, The Netherlands), but also reviewing the history and development of 17th century bombazine to velvet fab Printed by NV Drukkerij v/h FA. M. J. van der Loeff, Enschedé (boekdruk). - Opdrachtgever: Gebroeders van Heek op het Schuttersveld (100-jarig bestaan). Enschede / 1959 / 103 p. / hb. / 25x22cm / 58 b&w photographs, 22 color 30.00 Bint dOliveira Jaap F.J. Philips J.J. Vriend Reynders Jan van Keulen Bouwen als sociale daad: 50 jaar woningbouw Philips Documentaire fotos / tuindorpen, rurale landschappen, woningen en winkels 15 b&w photographs, 16 color / pentekeningen, prent, wandschildering: J.M. van F. Leger, tekening van V. van Gogh, colorvlak Printed by Verweij, Mijdrecht (boekdruk). - Opdrachtgever: Philips Woningbouwbureau (50-jarig bestaan). Eindhoven / s. a. [1960] / 126 p. / cb. [what does this mean?] hb., wrappers / 29x23cm / 89 b&w phot 25.00 Bint Eilers Bernard F. Maatschappij tot Exploitatie van Staats Spoorwegen 1863-1913. Reprint. Productfotografie en documentaire fotos / treinen, aanzichten en interieuropnamen van werkplaatsen en stations, landschappen en havengezichten. Printed by Uitgever Noorderboek Groningen - Opdrachtgever: Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen (50-jarig bestaan). Utrecht / Heruitgave 1986 (1913) / 134 p. / hc. / 24x33cm / 124 b&w photographs in opdracht en uit b 35.00 Bint Elsken Ed Ata Kando Nico Jesse Dolf Toussaint Haveman Mariëtte Zwarte Rook Fotografie en steenkool in de twintigste eeuw Frits Gierstberg Paul van de Laar en Loek Kreukels NAi Uitgevers i.s.m. het Nederlands Foto Instituut Paperback, ing., geïllustreerd (kleur en zw/w), 168 pagina 15.00 Bint Elsken Ed van der J. A. van Dongen Wereldreis in fotos 1, 2, 3 & 4 Filmisch scenario. De uitgave, in 4 delen, is op verschillende momenten verschenen. Deel 1 is in maart 1967 uitgebracht, deel 4 als nieuwjaarsgeschenk voor 1968. In de fotoboekjes wordt het bedrijf zelf niet belicht, m Coöperatieve Condensfabriek Friesland, 1967-1968 Leeuwarden / 1967-1968 / 52 p / pb. (sewn) / 25x25cm / 57 b&w photographs (deel 1), 45 b&w photograp 90.00 Bint Elsken Ed van der Jelle van der Velde Hans Brink Natlab Bedrijfsboek voor het Natlab van Philips in Eindhoven. Ed van der Elsken had, niet alleen binnen zijn vakgebied, maar ook algemeen een grote interesse in techniek. Daarbij kwam zijn bewondering voor de volharding waarmee de mensen van het Natl Eindhoven, Philips Natuurkundig Laboratorium (1989) Formaat: 22,5 x 22,5cm 66 bladzijden 75.00 Bint Elsken Ed van der Mattheus Engel Cor Jaring Philip Mechanicus Hans Pelgrom Koen Wessing Vrouwen van Amsterdam Amsterdam, Foton 1970 paperbound, soft cover, 4to 28 pp. text, ca. 100 photogr. plates (b/w and colour) 12.50 Bint Elsken Ed van der Max Dendermonde Carel Blazer Cas Oorthuys Cor van Weele E. Dukkers Aad Feldhoen Mart Kempers Frits Müller B. Witteveen H. Bartels Peter van Straaten De wereld van vandaag: Na vijftig jaar Vredestein. Documentaire fotos / toepassing van rubber in industrie, wetenschappelijk onderzoek, woningbouw en het dagelijks leven. Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk, offset). -. Opdrachtgever: NV Rubberfabriek Vredestein (50-jarig bestaan). Loosduinen / 1959 / 64 p. / pb. (sewn) / 25x21cm / 21 b&w photographs, 2 color 30.00 Bint Elsken Ed van der Paul Rodenko G.S.K. Blaauw J.F. ten Doesschate P.R. Bentz van den Berg P. van Delden Violette Cornelius Paul Huf Cas Oorthuys Ata Kando Jan H. V Vuur aan zee. Bedrijfsreportage, documentaire en suggestieve fotos / Hoogovens in bedrijf en werknemers). 5 b&w photographs / technische tekeningen en een komische filmstrip. Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (offset). - Opdrachtgever: De Koninklijke Nederlandsche Hoogovens en Staalfabrieken NV (afscheid). IJmuiden / 1958 / 80 p. / white hardcovers, / 31x25cm / 46 b&w photographs, 8 color 70.00 Bint Elsken Karsh Design and printing in the netherlands 1960 Design and printing in the netherlands 1960 Essentially a large sales brochure for the Dutch printing industry, with numerous specimens from various firms. Well illustrated in color. Binding is 4to., stiff paper wrappers. 27+(1) pages, followed by approx. 10.00 Bint Gaillard Karin , Hadewych Martens Jan Brand LOV Labor Omnia Vincit : een idealistische meubelfabriek, 1910-1935 The L.O.V. factory was established at Oosterbeek and founded in 1910 by Gerrit Pelt. Production was based on the idea that furniture should be well made, solid and affordable for the mid Arnhem : Gemeentemuseum ; Stichting Belangen Gemeentemuseum Arnhem 112 p. : ill. ; 27 175.00 Bint Goldberg Jim Parr II Photography Raised by wolves Kurzinfo: Goldbergs now phamous book about Runaways in the US. Portraits, bed stuff, objects, letters (all that in pictures) plus interviews and facsimile writing by youngsters who do not write much. It's not Weegee and not Larry Cla Verlag: Scalo Ort: Zuerich Sprache: Englisch ISBN: 1881616509 Format: 30,5 X 22,8 cm Seiten: 320 Gewicht: 1300 g Erschienen: 1995 Einband: Paperb 75.00 ?>Bint GRAAF, H.J. DE Ambon in oude ansichten. Ambon is een eiland in de Molukken, vlakbij Ceram. Het heeft een oppervlakte van 761 km² en het hoogste punt is 1038 meter. De belangrijkste stad op het eiland heet eveneens Ambon. 2th edition. Zaltbommel, 1972 sm. oblong 8°. orig. cloth, illustr. pasted on upper boards. [2]pp. of introd. text, 76 facsim. plat 20.00 Bint Heymans Max Emmy Huf Andriesse Dukkers Huf Spoon Raviez FASHION Max Heymans. Emmy Andriesse, Kors van Bennekom, Fred Bromet, Barton van Flijmen, Hans Dukkers, Paul Huf, Sherry Kamp, Jan Keja, Sicco Kingma, Theo Noort, Ir. C. Spoon, Ed Suister en Steye Raviez Tiebosch Uitgevers Maatschappij NV Amsterdam 1983 45.00 Bint Huf Paul R. Forbes S.L. Mansholt; D. Kamp Ton Raateland Een kwart eeuw TNO 1932-1957: Gedenkboek bij de voltooiing van de eerste 25 jaar werkzaamheid van de organisatie TNO. Portretten, bedrijfsreportage en geënsceneerde fotos / personeel, burelen, laboratoriumonderzoek, testsituaties Printed by Drukkerij Semper Avanti, Den Haag (boekdruk en koperdiepdruk). - Opdrachtgever: Nederlandse Organisatie voor Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek TNO (25-jarig bestaan). Den Haag / 1957 / 184 p. / hb. / 29x22cm / 73 b&w photographs 15.00 Bint Huf Paul Highlights Huf was een zeer succesvol mode- en reclamefotograaf. Hij was het creatieve brein achter een groot aantal succesvolle reclamecampagnes voor uiteenlopende producten; de platenhoezen voor Philips met fotos van het model Anne Pickford en de c Eindhoven: Kempen, 1995 30x24,5 p. Orig. photo dec. wrappers, illustr. b/w and color photographs, 127 p. 3.50 Bint Huf Poll Rotgans Smit Brusse SPEEKHOUT, G. J. Nederlandsch Jaarboek Voor Fotokunst 1944/46 Photographic Annual, covering more than a single year, from wartime Netherlands. 32pp, 64 b&w and color photo plates, advertising. 15.00 Bint Jonker Henk Herman Hofhuizen de Vet en Creton Shot 65. Opdrachtgever: De Katholieke Radio Omroep (40-jarig bestaan). - Beeldverhaal. De fotopocket brengt in beeld hoe mensen voor en achter de schermen samenwerken aan de productie van radio- en televisieprogrammas. Achterin de uitgave is een toel Printed by Joh. Enschedé en Zonen, Haarlem (diepdruk). bedrijfsreportage en theaterfotografie / productie van radio en televisieprogrammas Hilversum / 1965 / 96 p. / paperback / 18x12cm / 78 b&w photographs 15.00 Bint Keuken Johan van der Emile van Moerkerken A. Verburg Victor Meeussen Leonard Freed en E. Munks Stoottroep van Christus. Jubileumuitgave van het Nationaal Hoofdkwartier bij het 75-jarig bestaan van het Leger des Heils in Nederland Kleine fotoseries zijn in de vorm van filmstroken gepresenteerd. Rode colorvlakken en kapitalen ondersteunen de bon Printed by (diepdruk). - Opdrachtgever: (75-jarig bestaan). Amsterdam / 1962 / 72 p. / hb. / 23x18cm / 132/ portretten en documentaire fotos 15.00 Bint KEUKEN, JOAN VAN DER S. Carmiggelt Martin Parr Wij zijn 17. Text by S. Carmiggelt. First book by Joan van der Keuken. Pictures were made and published when he was 17 years old. Uitgave Paul Andriesse Amsterdam Edition 2005 16 x 24 cm 35.00 Bint Kleijn RITTER JR. DR. P.H. VEEN, PROF.DR. H.N. TER De schoonheid van ons land, deel IV: Rondom de Zuiderzee Uitgeverij Contact, Amsterdam Gebonden, hardcover; 120pp 15.00 Bint Klein Aart S.A. Leeflang W. Hijmans Hans Samsom Joop de Nijs Philips: Professioneel Profiel. Bedrijfsreportage / atoomfysica en ruimteonderzoek, verkeersleiding op Schiphol, controle- en weegsystemen, ziekenhuisapparatuur, administratieve automatisering, grootbeeldprojectie, sport en ontspanning. Printed by Meijer Wormerveer NV, Wormerveer (offset). Opdrachtgever: Philips Nederland NV (voorlichting). Philips Nederland NV, 1970. / Wormerveer / 1970 / 118 p / hb., wrappers / 27x27cm / 84 b&w photograp 15.00 Bint Klein Aart A. Alberts Hans Barvelink Semper mare navigandum: De zee moet steeds bevaren worden. NV Stoomvaart Maatschappij Nederland. bedrijfsreportage / historische en eigentijdse fotos brengen in beeld hoe door de eeuwen heen de zeeën werden bevaren. Printed by Drukkerij en uitgeverij v/h C de Boer NV, Hilversum (offset) for the 100th anniversary of shipping line NV Stoomvaart Maatschappij Nederland. 1970. / Amsterdam / 1970 / 72 p. / pb. (sewn) / 30x21cm / 106 b&w photographs, 9 color 22.50 Bint Klein Aart A. Alberts P. van Koppen Hans Barvelink Een eeuw in beweging. Documentaire fotos / industriële vooruitgang, dagelijks leven en recreatie). 27 b&w photographs, 12 color / reproducties Printed by Koninklijke Drukkerij G. J. Thieme NV, Nijmegen (boekdruk). - Opdrachtgever: Koninklijke Machinefabriek Stork NV (100-jarig bestaan). Hengelo / 1968 / 56 p. / pb. (sewn) / 23x19cm / 33 b&w photographs 25.00 Bint KLEIN, AART Delta. Poort van Europa. Inleiding Sj. Groenman. The Dutch Delta area which developed as a gatekeeper for the European hinterland Amersfoort (NV Uitgeverij A. Roelofs van Goor) n.d. unpag.; 1st edition 1963 (geen omslag) 20.00 Bint Klein, Aart & Graftdijk, Klaas Delta. Stromenland in beweging. Land im Fluß. Currents to future. Desafio al mar. Foto¹s, Bilder, photographs, fotografia Aart Klein. Tekst, texto Klaas Graftdijk. Inleiding, Einführung, introduction, introducción Prof. Dr. Sj. Groenman Amersfoort / Roelofs van Goor / s. a. / 184 p. / OLw. / 30.8x27cm / Tiefdruckabb 1970 15.00 Bint Kruger Dolf Eens Zuiderzee Tekst in het Nederlands en Engels Uitg. ter gelegenheid van de uitreiking van de Zuiderzeeprijs van de Vereniging van Vrienden van het Zuiderzeemuseum aan de fotograaf Dolf Kruger in 1988 Amsterdam : Fragment 1988 96 p. : fotos. ; 22×22 cm 90-6579-025-X 20.00 Bint KRUGER DOLF BOOL FLIP Dolf Kruger Fotografie 1948 - 1984. Amsterdam, Fragment 1987. Stiff wrappers, 28 x 28,1 cm., unpag. with 114 phot. b/w plates. 45.00 Bint Leijerzapf, I.Th., E. Barents, F. Bool & K. Broos (ed.) Fotografie in Nederland 1839 1975 (3 vol) Photography vol. I: 1839-1920, 112 pp. t vol III: 133 pp. with over 200 ills. in colour and b/w. Dec. stiff wrappers, 27,4 x 20,7 cm., 75.00 Bint List Herbert Photographs from the 1930s List is best known for his homoerotic images of young men, on the beaches of Germanys Baltic coast and later the Mediterranean. Ausstellungskatalog, Robert Miller Gallery, New York 25 S., 11 Abb., Softback, the book is in very good condition 5.00 Bint Lixenberg Dana Offstage. Het Nationale Balet Gezien Door Dana Lixenberg Fotoboek over het leven achter de schermen van het Nationale Ballet bij het 40-jarig jubileum in 2001. Tekst in het Engels en Nederlands. - Uitg. ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van H Amsterdam:: Het Muziektheater 2001. 4to. (11.5 x 9.5 inches). Unpaginated. Colour photo illusts. Pictorial card wrappers, small bu 15.00 Bint MANEN, BERTIEN VAN Vrouwen te gast. van Manen is oa auteur van het internatiomaal bekende fotoboek : A Hundred Summers Feministische Uitgeverij Sara 1979 Illustrated stiff boards, 20 x 22,5 cm., 178 pp. text in Dutch (by M. van Manen) with phot. pl 30.00 Bint Manen, Bertien van East wind west wind. "...For a Dutch photographer to have found her way into the intimate corners of Chinese lives must have taken more than that Amsterdam, De Verbeelding 2001 240 pagina's / garengenaaid gebrocheerd / 110 fotos in kleur / ISBN 90 74159 36 2 30.00 Bint MARTENS, PETER - DORRESTEIN, RENATE Nothing special. De Nederlandse fotograaf Peter Martens is wel de chroniqueur van het menselijke leed genoemd: migrantenkinderen in Rotterdam, daklozen in Los Angeles, bedelaars in Lagos, enzovoorts. Hij publiceerde jaren in het weekblad Panorama. Amsterdam/Antwerp(en), Kosmos 1981. Stiff pictorial wrappers, 21 x 25,5 cms., 71 pp. with phot. distressing plates in duotone. ISB 25.00 Bint Meer Hans van der Amsterdams verkeer / Amsterdam Traffic In opdracht van de Gemeente Amsterdam fotografeerde Hans van der Meer de dagelijkse verkeerschaos in Amsterdam. Niet met veroordelende, maar met verbaasde blik: hoe chaotisch het ook lijkt, toch manoevreert alle Amsterdam de Verbeelding 80 pagina 10.00 Bint Mikhailov Boris Parr II Photography CASE HISTORY Landmark collection of photographs on post-Soviet Ukraine. One of the most important photography books of the last decade of the 20th century. The First Hardcover Edition. Precedes and should not be confused with all other subsequent edi Zurich, Switzerland: Scalo, 1999 Hardcover. First Edition. First Printing. 478 pages. New Dust Jacket. 45.00 Bint Moerkerken, E. van S. Carmiggelt Reportages in licht en schaduw Amsterdam / G. A. van Oorschot 1947 / 4 p. text plus plates / OLw. / 106 ill met stofomslag 70.00 Bint Molkenboer Kees A. Glavimans H.W. Tap 50 jaar Berkel 1898-1948: Een Halve Eeuw Berkel. In het gedenkboek zijn aflopende groepsfoto's van het personeel en geretoucheerde foto's van snij- en weegmachines afgedrukt. Het gebruik van Berkel apparatuur in het dagelijks leven is in beeld gebra Printed by Van Waesberge, Hoogewerff & Richards NV, Rotterdam (boekdruk). - Opdrachtgever: Maatschappij Van Berkel's Patent NV (50-jarig bestaan) Rotterdam / 1948 / 192 p. / hb. / 31x25cm / 311 b&w photographs 425.00 ?s snij- weegmachines afgedrukt. Het gebruik Berkel apparatuur het dagelijks leven is beeld gebra?>Bint OLAF ERWIN Mapplethorpe Avedon Witkin CHESSMEN Bizar, erotisch, symbolisch en fascinerend —zo heeft de internationaal erkende fotograaf Erwin Olaf de 32 schaakstukken in beeld gebracht. Chessmen, het eerste fotoboek van Erwin Olaf, bezorgde de fotograaf in 1989 de International Prize for Focus media 72 pagina’s, 30 x 30 cm, paperback, 32 plates in duotone 35.00 Bint Oorthuys Cas Maltha, D.J. Landbouw. As no other photographer, Cas Oorthuys has expressed the growing self-confidence of the Dutch in the period of post-war reconstruction. His photographs show the restoration of the industry, hard-working Holland on the road to a society with Amsterdam, Contact, 1946 pp. 144, fine full-page photo-illustrations in text, 4to, cloth-backed boards. Agrarisch fonds 20.00 Bint OORTHUYS CAS 1944-45 het laatste jaar. Een verslag in foto Amsterdam. Uitgeverij Contact 1970. Paperback met omslag 30.00 Bint Oorthuys Cas A.F. Kamp P.H. Goede Charlotte van Regteren Altena Mia Pot-van Regteren Altena s Konings Oudste Dogter. Kleine geschiedenis nopens wedervaren en onderkomen van De Nederlandsche Bank. Documentaire fotos / bouw, gevelaanzichten, interieuropnamen, luchtfotos) 11 color / schematische tekeningen en potloodtekeningen / bankhuizen, st Opdrachtgever: (ingebruikneming). Amsterdam, / 1968 / 142 p. / hb. / 27x20cm / 51 b&w photographs 20.00 Bint Oorthuys Cas Bert Schierbeek C. Blok e.a. Mart Kempers. Taal & teken. De tekst is gezet uit de Baskerville. B. Schierbeek beschrijft de tekens van macht en onmacht op aarde. In woord en beeld wordt gewezen op de verworvenheden van de jaren vijftig en zestig: wereldreizen, industrialisatie, automatisering, Printed by Drukkerij Confiance, Amsterdam; Nederlandse Rotogravure Maatschappij NV, Leiden (boekdruk, koperdiepdruk). - Opdrachtgever: Vereniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels (150-j Amsterdam / 1965 / 80 p. / pb. (sewn) / 28x20cm / 45 b&w photographs, 7 color, uit archief van fotog 15.00 Bint Oorthuys Cas Bert Schierbeek Melle Jurriaan Schrofer De draad van het verhaal. Bedrijfsreportage en documentaire fotos / productieproces en alledaagse leven 2 b&w photographs, 3 color, in opdracht en uit niet-particulier archief / prent / stadsgezicht. Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk en offset). - Opdrachtgever: Koninklijke Textielfabrieken Nijverdal-Ten Cate NV (200-jarig bestaan). Almelo / 1960 / 76 p. / hb., celluloid cover / 31x25cm / 92 b&w photographs, 2 color 22.50 Bint Oorthuys Cas Gerrit Kouwenaar Jan Mastenbroek Amsterdam onze hoofdstad. Een fotoboek van Cas Oorthuys. Amsterdam Contact uitgeverij 31x28 cm. b/w and color photographs, 34 p., 307 photogr. 15.00 Bint Oorthuys Cas Hans Andreus Ko Kwinkelenberg 125 jaar ter Horst 1855-1960: 125 jaar. De uitgave opent als een fotoboek over landschap en stedenschoon, dan volgt een direct en toegankelijk beeldverhaal over de jute-verwerking van-grondstof-tot-eindproduct, waarin de relatie mens-machine centraal Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk). - Opdrachtgever: Koninklijke Jutespinnerij en -Weverij ter Horst & Co NV (125-jarig bestaan). Rijssen / 1960 / 68 p. / hb. / 27x23cm / 65 b&w and 4 color photographs 20.00 Bint Oorthuys Cas M. A. Asselberghs Gerard Douwe H. Schaafsma Jaap Romijn Piet Kemp Conrad Busken Huet, Frans Coenen Simon Carmiggelt De trein hoort erbij: Ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van de Spoorwegen in Nederland. Fotopocket. De onderschriften bij de foto Printed by A.W. Bruna & Zoon, Utrecht (boekdruk, diepdruk). - Opdrachtgever: NV Nederlandse Spoorwegen NS (125-jarig bestaan). Utrecht / 1964 / 160 p. / paperback / 18x12cm / 53 b&w photographs, 6 color 10.00 Bint Oorthuys Cas Max Dendermonde C. Vosmaer Ko Kwinkelenberg Samen leven met het leven: gezondheidsorganisatie tno Bedrijfsreportage / wetenschappelijk onderzoek en onderzoekssituaties in tno instituten) 3 b&w photographs / pentekeningen / wezel, hamster en konijn, industrieel landschap en medicijnen) Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk). - Opdrachtgever: Gezondheidsorganisatie TNO (ingebruikneming). Den Haag / 1966 / 125 p. / hb., wrappers / 26x23cm / 79 b&w photographs 20.00 Bint Oorthuys Windig Huf Blazer Helfferich, D. Nederlands jaarboek voor fotokunst 1948 - 49. Redactie D. Helfferich. Amsterdam/ Hengelo / Stedelijk Museum/ Smit / 1948 hb. / b&w and color ill. / NN / Jahrbuch / Photographie - Monographie - 20. Jahrh. / With advertisem 20.00 Bint OORTHUYS, CAS & CEES NOOTEBOOM (INLEIDING) Onderweg. Europa 1945 - 1965 Amsterdam - Antwerpen, Uitgeverij Contact Softcover with flaps, 28 x 21,5 cm. 192 p. Numerous photographic illustrations (b/w), fine copy. 35.00 Bint Oorthuys, Cas J.W. de Boer Rotterdam, dynamische stad. As no other photographer, Cas Oorthuys has expressed the growing self-confidence of the Dutch in the period of post-war reconstruction. His photographs show the restoration of the industry, hard-working Holland on the road Contact, (1959). Geen stofomslag. 35 pp. introduction and index and 236 gravure reproductions of Oorthuys' captivating photographs of 30.00 Bint OORTHUYS,CAS. KELK,C.J. Nederland in foto Amst. & Antwerpen, 1955 116 pp. With photographs by Cas Oorthuys. Boards with dustjacket. 15.00 Bint Peress Gilles Die Gräber The Graves Srebenica and Vukovar On the morning of July 16, 1995, after storming the Bosnian town of Srebrenica, Serbian militiamen massacred hundreds of Muslim civilians. They buried their victims in a mass grave in a wheat field on the o Scalo 1998 HC 14 x 21,5 cm 334 S. 20.00 Bint PERESS, GILLES Telex Iran. Photographs by Gilles Peress. Twelve years after Gilles Peress Munich, 1996 1996 102pp., 100 duotone illustrations, 10½x15". In English. As New. HB Hardbound. 25.00 Bint Poll Willem van de J. Luger H. Halbertsma J.F. Doeve De Kof gaet voor de baet uit: Een verhaal over hout. Het boek bevat aflopende foto Printed by Ervaco, Den Haag (boekdruk). - Opdrachtgever: NV Halbertsma fabrieken (50-jarig bestaan). Grouw / 1941 / 59 p. / hb. / 33x24cm / 40 b&w photographs 50.00 Bint Posthuma de Boer, Eddy & Blokker, Jan Klein gedenkboek van liefde en haat. Confronting photographs of public expressions of pro Pb. Good. 4to, oblong. Orig. wrappers, illustr. b/w, c. 105 p. 10.00 Bint Schrijver Titel Uitgever Bijz. Prijs € Bestellen RIJK TIMO DE Artifort Bruynzeel Pastoe Gispen LOV Metz Tomado DESIGNERS IN NEDERLAND Een eeuw productvormgeving. Samengesteld met medewerking van Wim Pijbes. ADO, Ahrend, Karel de Bazel, H.P. Berlage, Jan des Bouvrie, Brabantia, Bruynzeel, Theo Colenbrander, Andries Copier, Wim Crouwel, Curver, Gebr. Das, Droog Ludion 2003. 1e druk 432 pp. Origineel Gebonden flexibele band. 24,5 x 17,5 cm. ISBN: 9076588481. Omslagfot 20.00 Bint RIJK, TIMO DE Design Inventum Erres Philips Daalderop HET ELEKTRISCHE HUIS Vormgeving en acceptatie van elektrische huishoudelijke apparaten in Nederland. Koninklijke Inventum. Koninklijke Metaalwarenfabriek Daalderop. Erres, Van der Heem en Stokvis. Thabur, Rubli en Ruton. Philips Rotterdam, Uitgeverij 010 Publishers, 1998. 1e druk. Paperback/ingenaaid/flappen, 24cmx17cm 20.00 Bint Rotterdamsche Lloyd Willem Ruys Passengerrooms Design Eschauzier, F.A. - Werf, Jouke van der F.A. Eschauzier 1889-1957. Een orde voor zintuigen. pagina 157 t/m 163 : Cloth, illustrated d/w, 30,4 x 21,5 cm., 208 pp. text in Dutch with very numerous plates in colour a 20.00 Bint Schrofer Jurriaan Joop Hardy B.A.H. Deiters Lotte Rüting 75 Jaar: Uitgave ter herinnering aan het jubileum van H. Berghaus NV. Beeldrijm. Associatieve mengeling van tekst, foto Printed by Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk en offset). - Opdrachtgever: Eerste Nederlandse Dames- en Kindermantelfabriek H. Berghaus NV (75-jarig bestaan). Amsterdam / 1957 / 68 p. / hb. / 24x21cm / Photography (32 b&w photographs, uit niet-particuliere ar 25.00 Bint TROOST, F.; S. VAN DER ZEE & W. VAN ZOETENDAAL Salto Mortale. Fokker in bedrijf 1911-1996. On the history of Fokker Aircraft Industies, richly illustrated.. Basalt & D'Arts Amsterdam 1998. Hardbound. 240 pp. Ills. ISBN 907557410X 35.00 Bint Versnel Jan Maarten Kloos Reynoud Homan Wim Crouwel Alexander Bodon, architect Bodon Versnel Nieuwe Bouwen Architecture Photography Dutch/English 144 pp / 265 x 250 mm / hardcover 12.00 Bint VOSKUIL, R.P.G.A. Asia Maior Tempo Doeloe Photography Dutch Indies Batavia. Beeld van een Stad. Depicts and describes the topography and characteristic buildings of pre-war colonial Batavia. Houten, Fibula/Unieboek 1989. Small 4°, Orig. cloth,dustjacket., 160pp. with numerous ills.& plates, plans in text and full- 90.00 Bint VRIES,D.DE KPM RL Gordel van smaragd.180 foto Contact, Amsterdam, 1946. 1 ed. 184 p. illustr. Oblong. Dutch. photobook of Indonesia.180 Plates. Ornam. half-cloth with cover 20.00 Bint Wattjes,J.G Nieuw - Nederlandsche Bouwkunst Book on interesting Dutch architecture,mostly belonging to the Amsterdam : Uitgevers-Maatschappij Kosmos Bookdesign by Rooseburg. 1924 24 x 31 cm,introduction + 110 b/w. pl. and plans 45.00 Bint WESSEL, GERARD - ZWAGERMAN, JOOST (INTROD.) Werk van Wessel. Fotografie: Gerard Wessel. Geboren in Zwolle in 1960. Studeerde aan de Haagse School voor Fotografie en Fotonica. Begon in 1985 als staffotograaf bij Nieuwe Revu waar hij zich ontwikkelde tot chroniqueur van de Nederlandse jeugdcultu Amsterdam, De Verbeelding, 2003. Pictorial paper-covered boards (hardcover), 32,7 x 24,4 cms., 112 pp. with numerous photographic (co 20.00 Bint WESSING, KOEN & JAN DEN DER PUTTEN. Nicaragua ’78. The photographs of Koen Wessing (b.1942) conjure up stories. His images tell tales about Ireland, Chile, Guinea-Bissau, Nicaragua, El Salvador, China, Berlin, & Amsterdam. Wessing is always moving on, ever seeking places of conflict wh Amsterdam, Van Gennep 1978. 50p. Ills. Note: this item is a fine copy, but the back is taped 45.00 Bint Wildenburg A. van den Rien Kok Martelhoffs Circuline C. Koeman C. Rupert N.V. Wollenstoffenfabriek Gebroeders Diepen Bedrijfsreportage / productieproces, laboratoriumonderzoek, vormstudies klossen garen en textiel, portretten van laboranten, directie en personeel Printed by N.V. Kunstdrukkerij Mercurius, Wormerveer (boekdruk). - Opdrachtgever: (150-jarig bestaan). Tilburg / 1958 / 64 p., / hb., / 28x22cm / 20 color 20.00 Bint Windig Ad Wim Alings jr Harry N. Sierman Bloemlezing bij vijftig jaar Meneba: Kleingoed & kruimels opgedist bij het vijftigjarig jubileum van de NV Meelfabrieken der Nederlandsche Bakkerij te Rotterdam. Bedrijfsreportage van-grondstof-tot-eindproduct 9 b&w photographs, 79 color / kleine vr Printed by Meijer Offset NV; Drukkerij Meijer NV, Wormerveer (boekdruk, offset). - Opdrachtgever: NV Meelfabrieken der Nederlandsche Bakkerij (50-jarig bestaan). Rotterdam / 1965 / 84 p. / hb. / 23x18cm / 20 b&w photographs 15.00 Bint Windig Ad , Maria Austria, Cock de Graaff, Eva Besnyö, Aart Klein, Lood van Bennekom P. D. van der Poel lay out by Alexander Verberne Alkmaar. Dit boek werd 20 juli 1954 tergelegenheid van het 700-jarig bestaan van de stad Alkmaar in opdracht van het gemeentebestuur uitgegeven. De tekst werd geschreven door Eric van der Steen. Amsterdam, De Bezige Bij 1954 orig pictorial stiff wrappers 80 pp plates printed in gravure 21 x 27 cm first edition 35.00 Bint Windig Ad F.H.A. Kothe H. van Namen J.H. Groenewegen en K.H. Dekker Het Academisch Ziekenhuis van de Vrije Universiteit te Amsterdam 1966: introductieboek, uitgegeven ter gelegenheid van de officiële ingebruikneming van het ziekenhuis. De bouw, de inrichting en het ziekenhuis-in-bedrijf zijn in beeld gebracht in deze Opdrachtgever: Het Aacademisch Ziekenhuis van de Vrije Universiteit van Amsterdam AZU (ingebruikneming). Amsterdam / 1966 / 176 p. / hb. / 23x23cm / 116 b&w photographs 25.00 Bint Windig Ad Klaas Graftdijk Ko Kwinkelenberg Ik drink de aarde. Koninklijke Maatschappij tot het uitvoeren van openbare werken Adriaan Volker nv Rotterdam, [ca. 1970]. Bedrijfsreportage / griendwerken, baggerwerktuigen, pijpleidingen en landwinning 19, color / landkaarten, schematische tekening Printed by Koninklijke Drukkerij G.J. Thieme NV, Nijmegen (boekdruk en offset). - Opdrachtgever: Koninklijke Maatschappij tot het uitvoeren van openbare werken Adriaan Volker nv Rotterdam. Rotterdam / s. a. [1970] / 78 p. / hb. in celluloid wrappers / 28x26cm / 84 b&w photographs 35.00 Bint Zwart Elsken Keuken Wessing Klein Foto in vorm DRUKKERS WEEKBLAD/AUTOLIJN/GRAFISCH NEDERLAND Bijdragen van Kees Broos, Harold Evans, Gerard Hadders, Gert Dumbar e.a. Piet Zwart, Paul Schuitema, Eva Besnyö, Cas Oorthuys and others. Amsterdam, 1984 Stiff fold. wrappers, 31,5 x 24,2 cm., 104 pp. with (colour.) illustrations 15.00 Bint -
Bint photoBooks on INTernet
3:46 AM PST, 6/9/2007
See my webiste Bint photoBooks on INTernet : bintphotobooks.googlepages.com/ -
Lettering in Havana Luc Devroye Typography Graphic Design
4:01 AM PST, 3/17/2007
Travel report
April 21, 2003
Lettering in Havana
Havana
¶ Even during a hectic week in Havana, I could not resist checking out the lettering in this wonderful city. This architectural jewel of the Americas finds itself in a unique situation: it has been relatively isolated from the Western world since Castro seized power in 1958, and it still very much relives and reinforces that revolution. Art and culture developed here at a different pace and with emotions and passions not seen anywhere else.¶ The early Cuban typography is intimately connected with its violent past. Typographers were basically printers. One of the first printers was Eduardo Facciolo (1829-1852), who was executed because he printed in Havana the clandestine newspaper "La Voz del Pueblo Cubano" (The Voice of Cuban People), of the so-called Conspiracy of Vuelta Abajo, which was planning an uprising in Candelaria, Pinar del Rio. Another typographer who got swept up by political turmoil was J.C. Campos, who in 1880 initiated contact between Cuban and Spanish anarchists upon his return to Havana after having taken refuge in New York during the Ten Year War. It was the first openly anarchist presence in Cuba. In the Anarchist Archives, we read that in 1924, "the first General Secretary of the National Confederation of Cuban Workers (CNOC) was the anarchist typographer, Alfredo Lopez." So, the combined energies of the Cuban press were largely absorbed by political activism.
¶ The fifties must have been something else in Cuba. First the ten-year long party, night and day, thrown by major artists, authors and Hollywood stars, with the likes of Ernest Hemingway and Brigitte Bardot roaming Havana's cafes. And then came the revolution in 1958 that saw Fidel Castro rise to power, and that would later have its own martyr, hero and role model, Che Guevara. Social trauma like that is bound to kindle the creative spirits of any artist. For example, Cuban posters had to change attitudes and influence the people, and thus, we saw the development of a Cuban poster movement [see Richard Frick's book: "Plakatkunst der kubanischen Revolution" (RiFri-Edition, 1998, ISBN 3-9521229-0-4]. For more on Cuban poster art, see the Cuban poster project, the Berkeley-Cuba project, the book by Lincoln Cushing of UC Berkeley entitled "?Revolucion! Cuban Poster Art" (Chronicle Books, 2003), or visit this link.
¶ In 2001, he great Cuban poster designer and children's book illustrator Eduardo Munoz Bachs (b. Valencia, Spain, 1937) died in Havana. He made his first poster in 1960, for the ICAIC, the Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematografica, which was founded shortly after the Cuban revolution to produce and promote Cuban films. This page states: "Bachs made over 2000 movie posters for them. He is counted among the greatest cuban poster designers, .. el maestro del cartel cubano de todos los tiempos, and has contributed, together with Raul Martinez, Antonio Fernandez Reboiro, Felix Beltran, Rene Azcuy, Rene Mederos, Antonio Perez Gonzalez "Niko" and Alfredo Gonzalez Rostgaard, to the international admiration that the colorful cuban posters of the 1970's have enjoyed." Sadly, he made his last poster in 2001.
¶ I do not know of a lot of type design activity in Cuba. Some Cuban-born emigrants have made a reputation outside Cuba--for example, many know Carlos Segura, the founder of the T-26 type foundry in Chicago. Pablo A. Medina runs Cubanica Fonts in New York. In today's Cuba, typography is still an art of practice rather than creation, expressed by the original use of letters on posters, walls, buildings, and books. In the little spare time I had last week, I took some shots in the streets of old Havana and Havana's suburb, Viedado. The pictures, taken with two cheap digital cameras, are hastily put together. By clicking on them, you can get larger versions that reveal more typographic detail.
Copyright © 2003 Luc Devroye
School of Computer Science
McGill University
Montreal, Canada H3A 2K6
[email protected]
http://cg.scs.carleton.ca/~luc/index.html -
The Art of the Revolution Cuba Posters Sontag Stermer Typography Graphic Design
3:41 AM PST, 3/17/2007
http://www.youtube.com/watch?v=_gt7axc3aHY
The roots of the Cuban poster tradition
This difficult situation is compounded by a general disregard for intellectual property rights by foreigners, especially the United States. Because the U.S. government maintains such a hostile relationship with Cuba, many people assume that even if copyright is maintained it is unenforceable. All Cuban artists are acutely aware that although their work, mostly done for little pay, is a desirable commodity and can command high prices in the art market. Many Cuban artists were able to produce clippings from Christie's and others indicating sales of work in the over-$1000 range. This exploitation is not just limited to the high-end market. The web-based sales catalog of Barnes and Noble (a major U.S. bookseller) displays over 30 digitally-reproduced "Cuban posters," many originally created by OSPAAAL and ICAIC. With the exception of the Cuba Poster Project and the Center for Cuban Studies, I have never heard of a situation where sales of originals or reproductions were done with the authorization of the producing artist or agency, not to mention arrangements for compensation.
Cuba is a literate nation of 11 million people. It is a small enough that posters are an eminently viable medium for reaching wide audiences. Havana is a cosmopolitan capital of 1 million, which has been a cultural nexus between the old world and the new ever since the "discovery" of the Americas in 1492. As in Europe and the United States, lithographs appeared in Cuba in the mid 1800's. The emergence of a booming film industry in the 1940s - and posters publicizing those films - led to the first distinctly domestic style. In 1943 the U.S. exhibit "Originals of Tamigraph: Silk Screen Originals," which included 55 works by 27 artists was a significant impetus for the emergence of fine-art screenprinting in Cuba. This also spawned work of a distinctly political nature, the birth of Cuban political poster art. During the 50s some artists applied their talents to printmaking, but it continued to remain no more a significant cultural form than painting or sculpture. However, it was the overthrow of Fulgencio Batista and the immense national transformation that followed that led to the "golden age" of Cuban posters. The non-commercial mass poster was the direct fruit of the revolution, a conscious application of art in the service of social improvement. State resources were allocated for a broad range of cultural and artistic projects, and posters were the right medium at the right time.
Poster production since the revolutionThe vast majority of posters produced in Cuba have been under the auspices of three agencies: Editora Politica, OSPAAAL (the Organization in Solidarity with the People of Africa, Asia and Latin America), and ICAIC (the Cuban Film Institute). Editora Politica (EP) is the official publishing department of the Cuban Communist Party, and is responsible for a wide range of (mostly) domestic public information propaganda in the form of books, brochures, billboards, and posters. In addition, many other agencies utilized the resources and distribution powers of EP for their own work, including FMC (the Federation of Cuban Women), the CNT (the National Confederation of Workers), and OCLAE (the Latin American Students Association). EP started out as the Commission of Revolutionary Orientation (COR, 1962-1974), then became the Department of Revolutionary Orientation (DOR, 1974-1984), and finally settled on Editora Politica in 1985.OSPAAAL is officially a Non-Governmental Organization (NGO) recognized by the United Nations, based in Havana, Cuba and with a board of representatives from all over the world. It is the primary producer of international solidarity posters in Cuba. Among its many activities has been the publication of Tricontinental magazine since 1967. At its peak its circulation was 30,000 copies, produced in 4 different languages and mailed to 87 countries. Included in most issues were folded-up solidarity posters, thus establishing the most effective international poster distribution system in the world. ICAIC produces posters for all films made in Cuba, and for many years also created publicity posters for foreign films shown in Cuba as well. These posters were all of identical size to fit in special kiosks throughout Havana. There are, of course, other venues for poster production. The Taller Artistico Experimental de Serigrafía Rene Portocarrero, founded in 1983, is a fine-art studio in Havana, always abuzz with students and teachers. Other agencies also have small shops, such as ICAP (Instituto Cubana de Amistad entre los Pueblos, or the Cuban Institute for Friendship between the People). And finally, there are small job shops that will produce work for any commercial client.
Range of artistic content and styleOne of the characteristics that separates Cuban poster art from that of its historical antecedents - the Taller de Grafica Popular in Mexico in the 1930's, Polish film and political posters, and the state-sponsored posters of the Soviet Union and China - is the wide range of content and style. This is the result of several factors, including a long tradition of international influence in domestic artwork and a revolutionary government that was relatively open to experimentation and innovation. Although the "fine art" and "commercial art" worlds continue to exist in Cuba, a significant amount of resources and talent were funneled into challenging this capitalist dichotomy. Instead of selling products, artists could actually make a living using their skills to promote services and building community. Posters publicized motorcycle-based health brigades, joining the sugar harvest, working in the sugar mills efficiently, or planting healthy fruits and vegetables on available land. Some crops, such as tobacco, posed challenges; one poster pleads for "Your youthful hand" in helping the harvest , but another warns that "Tobacco burns health." Sports, education, and culture play a significant role; one poster for an armed forces chess tournament displays a commitment to play for keeps, another proudly proclaims "I am studying to be a teacher,"and a third uses a decidedly take-no-prisoners approach in promoting a conference on writers and artists.
International solidarity is an important part of the Cuban culture, especially because the struggle against U.S. imperialism was being fought on Cuban shores. This deep connection to other underdeveloped countries struggling for self-determination resulted in many works succinctly and elegantly showing resistance against colonialism and U.S. imperialism. The persistent theme of "As in Viet Nam" underscores a deep national determination to be as self-reliant, brave, and resourceful as the people of Viet Nam, equating domestic food and industrial production with the urgency of armed struggle.Although most of the posters are produced in offset format, many of them (and all the older ICAIC posters) were done in silkscreen, in limited numbers. Many of the more popular ICAIC posters have been reissued, sometimes multiple times, to meet the demand for sales. Almost all of the stencils for the screenprinted posters were cut by hand, even many of the ones that "look" like large-dot photostencils.
The current situation
Ever since the collapse of the Soviet Union and the Eastern Bloc in the mid-1990's, Cuba has been laboring under what has been officially described as the "special period". Economically, the country went into a tailspin, losing favorable trade agreements, oil and sugar subsidies, and technical assistance almost overnight. Ever since then, Cuba has followed a path of rebuilding its economy through international tourism. Massive joint-venture projects with Spain, Canada, Brazil, Mexico, and other nations have focused almost entirely on the hotel and ancillary service industries. This process, though justifiable given Cuba's limited options, has resulted in considerable distortion of the cultural fabric. All the poster-producing agencies have had to transform themselves from State subsidy to having to rely on fee-for-service to become self-supporting. Although an organization such as ICAIC may have a chance at pulling this off, agencies with an explicit political message such as EP or OSPAAAL are withering on the vine. This belt-tightening has affected art production in every way. Even billboard design favors use of white space because ink is in short supply.The task ahead
Posters are a vital, expressive visual art which have historically been a medium of choice for presenting oppositional voices. Unfortunately, the timeless issues they raise are usually eclipsed by their short lifespan in the public record. A variety of factors conspire to dramatically limit the number of poster images which not only survive, but are available to researchers, organizers, and the viewing public. These include physical deterioration (bad ink/paper stability, staining and tearing due to poor display techniques, fading from exposure to sunlight, infestation by bugs and rot, damage from improper storage, etc.), irreversible damage and loss (insecure storage resulting in fire and water damage, posters being thrown out as trash), and privatization (posters being bought up by collectors/dealers). Cuba is no exception. As in the rest of the world, the very agencies which produced the works had devoted little energy to preserving them. An example of this a request by OSPAAAL in 1998 for display copies for an exhibit on Che Guevara; the agency did not have eight of the 18 different posters they had produced, and I was able to send down giant digital prints from archives created by the Cuba Poster Project.
Because of the irreplaceable political and cultural heritage represented by this ephemeral art, I have been working with other independent poster curators (primarily Michael Rossman, an independent archivist, and Carol Wells, of the Center for the Study of Political Graphics in Los Angeles) to develop an approach for documenting and cataloguing the images and information in such a way that these works will forever remain potent voices of change. We seek to empower poster-producing organizations to preserve their own visual history and allow them to breathe new life into images that were created many years ago. Because we are also concerned with preserving oppositional poster art in general, we see the documentation of "small" collections to be key pieces in the construction of a major archive of domestic and international posters. Much of this is based on recent developments in the digitization of images and databases that have only recently become affordable to smaller collections. One of the wonderful features of a digital catalog is that it is possible to build a complete "collection" without possession of the actual artifact, thus freeing producing agencies from the whole separate difficult task of poster collection and conservation. An image-rich database means that poster images can be quickly located and compared without reliance on curatorial memory or access to the actual poster.
Lincoln Cushing, Docs Populi - Documents for the Public [email protected] -
Nico Jesse Oranje Nassau Mijnen Thijsen Company Photography
11:43 PM PST, 3/10/2007
http://www.youtube.com/watch?v=0TMaHUQIlBY
http://www.ta.tudelft.nl/coalpage/start_NL.htm
Oranje Nassau Mijnen. [With introductory text. Photography, layout Nico Jesse. Illustrations Gerard Douwe].
Heerlen / 1953 / 146 p. / spiral bound in cassette / 26x28cm / 163 b&w photographs / bedrijfsreportage / beeldverhaal over 'een-dag-uit-het-leven-van' een mijnwerker parallel aan een bedrijfsreportage. - Ill. ( color / vignet en initialen). / NN / Firmenschrift, Festschrift / Photographie - Monographie - Auftragsphotographie, commissioned photography - Nederland, Niederlande - 20. Jahrh. / Printed by Th. van Rossum, Utrecht (boekdruk). - Opdrachtgever: NV Maatschappij tot Exploitatie van Limburgsche Steenkolenmijnen genaamd Oranje Nassau Mijnen (60-jarig bestaan). - Beeldverhaal. In een als vroom te typeren beeldtaal staat de gemeenschapszin centraal. De oplage bedroeg 3535 exemplaren, uitgebracht in verschillende buitenlandse edities. Een 'werkalbum' van Oranje Nassau Mijnen berust in de bibliofiele collectie van het Nederlands Fotoarchief (nfa) in Rotterdam. De band is gevat in een kartonnen cassette. De tekst is gezet uit De Roos Romein.
“U kwam als dokter en U verlaat ons als fotograaf.”
Deze woorden sprak burgemeester C.W. Luijendijk in een gecombineerde vergadering van burgemeester en wethouders van Ameide en Tienhoven tot Nico Jesse en zijn echtgenote, die na een periode van elf jaar van de gemeente afscheid namen in begin januari 1956. Het gezin Jesse was al eind 1955 verhuisd naar het landgoed Over Holland aan de Vecht, maar B&W van Ameide en Tienhoven vonden het geplaatst om officieel afscheid te nemen.Te Rotterdam werd Nico Jesse op 22 augustus 1911 geboren als zoon van de welgestelde kruidenier Adrianus Jesse en Maria Rothmeijer. Zeven jaren later verhuist de familie Jesse van Rotterdam naar Velp.
Tijdens zijn middelbare schooltijd wordt fotograferen de grote hobby van Nico Jesse. In 1930 begint hij aan een studie medicijnen in Utrecht. Hij fotografeert veel, onder andere voor de Almanak van het Utrechts Studenten Corps.
In 1937 studeert hij af en in dat zelfde jaar trouwt hij met Ro Dommering, zijn jeugdliefde. Ze gaan wonen in een door Gerrit Rietveld gebouwd huis in Utrecht.In het Stedelijk Museum in Amsterdam is Nico Jesse een van de deelnemers aan foto’37. In het volgende jaar slaagt hij voor zijn semi-artsexamen en wordt hij waarnemer voor diverse artsen in het land.
In 1942 leert hij de verpleegster Margreet de Vries kennen. Hij besluit van Ro te scheiden en trouwt met Margreet in december van dat zelfde jaar. Het echtpaar krijgt vijf kinderen: Wendela (1943), Machteld (1945), Rutger (1946), Anita (1949) en Colette (1951).
In 1945 neemt Nico Jesse de praktijk over van dokter van Putte in Ameide, die bij het hulpverlenen aan gewonden, beschoten werd door een geallieerd gevechtsvliegtuig en om het leven kwam.
Op het einde van de oorlog heeft Gerrit Rietveld nog ondergedoken gezeten op de Voorstraat in Ameide. Rietveld’s zoon Jan verbouwt het doktershuis in 1947.
Tijdens zijn verblijf in Ameide, had hij een van zijn productiefste periodes als fotograaf. Hij publiceerde de volgende fotoboeken; Zó is Utrecht, Het versterkte huis-Kastelen in Nederland, Oranje Nassau Mijnen, Vrouwen van Parijs, Spanje, land en volk en Op schrijversvoeten door Nederland.
Omdat Nico Jesse een zeer innemende figuur was, was het hem mogelijk het karakter van diegene die hij voor de lens had, trefzeker te fotograferen. De kunstschilder Paul Citroen zij over hem: ”Nico Jesse pakt met het fototoestel het leven bij zijn lurven en het resultaat is: leven.”
Paul Citroen was een goede vriend van de familie Jesse. Andere vrienden waren Bert Schierbeek, Dick Bruna, Charlotte Köhler, Ted Schaap, Otto van Rees, Gerrit Rietveld en zijn zoon Jan, Pieter d’Hondt, Belcampo, Funs Winters, Henk de Leeuw, Frans Nols, Herman Bieling, Renee Rademacher Schorer, Sybold van Ravensteyn en Julia en August Henkels.
-
Cuny Janssen Macedonia Photography
1:36 AM PST, 3/9/2007
Cuny Janssen
Macedonia : http://www.youtube.com/watch?v=mBp_iIgawzM
Dutch photographer, Cuny Janssen's (b. 1975) portraits of children and young people offer a fresh perspective on both the medium and method of photographic portraiture. In the light of this, developing and responding to contemporary social as well as artistic challenges form the crux of her practice.
Based in Utrecht, Janssen's work has taken her to locations including Norway, Macedonia, Iran, India and the UK. Her creative influences are equally diverse, ranging from Marcel Proust to contemporary artist Thomas Struth, and from photographer Robert Adams to the Swiss 19th-century painter Ferdinand Hodler. Her in-depth familiarity with their work has become an important element of her development as an artist.
Janssen's interest in the medium of books began in 2002 with a publication of images of children and young people in India. However, the true beginnings of her portraits and landscapes series came with her photographic approach to portraying children in areas of conflict. Janssen went to Macedonia in 2003 when ethnic violence was sporadic and many families were (and remain) displaced from their homes.
Cuny Janssen is not an opportunistic artist. Her working process starts with the discipline of a plate camera and ends with a very careful edit long after the photograph has been taken. Her portraits come about through long periods of time spent with sitters and their families although the specific names of her sitters are not identified in the final works. Her photographs are neither snapshots nor formally poised moments. Alluding to a rich history of the portrait in art, her colour images actively engage in the quandaries of the portrait as psychological space and philosophical construct.
Both the photographs of landscapes and children, juxtaposed without textual interpretation, carry an ambiguous undercurrent of expectancy and stasis in equal measure. We might relate them to Proust's concept of "extra-temporalisation", meaning literally "a place out of time".
Overall, Janssen's practice has positive connotations; her ostensible subjects are of young lives and unspoiled nature. Combined with the children's resilience and the displaced feeling of the landscapes, Janssen's project emerges as a highly contemplative body of work, encouraging an optimistic reading of the enduring truths of survival and beauty.
The artist's book "Finding Thoughts" is co-published by The Photographers' Gallery and Cuny Janssen.Cuny Janssen (1975)
Nadat Janssen de tweede prijs van de Prix de Rome wint in 2002, krijgt haar werk een andere invalshoek. Ze zegt: 'Voor 2002 wilde ik alleen kinderen in schijnbaar normale omstandigheden fotograferen, omdat ik dacht dat extreme situaties de aandacht zouden afleiden van waar het in mijn beelden om gaat. Dit was dan ook mijn eerste reactie op het advies van jurylid Oliviero Toscani om oorlogskinderen te gaan fotograferen. In mijn gedachten zag ik alleen maar trauma's voor me en dat is niet wat ik wil laten zien. Maar na een jaar heb ik besloten om zijn advies op te volgen, simpelweg door van mijn stelling een vraag te maken. Krijg ik dan alleen maar trauma's te zien? Ik besloot toen om toch binnen zo'n extreme situatie contact te krijgen met het kind en om me te concentreren op de kracht, de waarde van de mens.'* Janssen vertrekt naar Macedonië en ontmoet in vluchtlingenkampen en opvangcentra kinderen van onder andere Macedonische, Albanese en Roma-zigeuner afkomst, die in 2001 getuige waren van het conflict dat uitbrak tussen Albanese rebellen en de regering. De reis resulteert in een serie van zestien intrigerende portretten. Tevens maakt ze indrukwekkende foto's van het Macedonische landschap, waarin stilte, tijdloosheid en licht regeren. Janssen: 'een portret is voor mij net zo goed een landschap en andersom. Er loopt een rode draad door mijn beleving van de mens en mijn beleving van de natuur.' -
Tempo Doeloe : a tribute to the Dutch East Indies
6:29 AM PST, 2/25/2007
Tempo Doeloe : a tribute to the Dutch East Indies
Tempo Doeloe : a tribute to the Dutch East Indies.
A sentimental journey with the Willem Ruys of the Royal Rotterdam Lloyd to the Dutch East Indies : http://www.youtube.com/watch?v=iBqIEJlAecU
Bandung : http://www.youtube.com/watch?v=8AiBqk69msU
Hallo Bandung : http://www.youtube.com/watch?v=_Toj2yhm27EBatavia / Jakarta Tempo Doeloe : http://www.youtube.com/watch?v=-DfmkBM1Q0UJakarta Batavia 1919 : http://www.youtube.com/watch?v=UVvi3x9OsugKota Jakarta Indonesia : http://www.youtube.com/watch?v=FPSWIfmhXQgTypical Jakarta market scenes : http://www.youtube.com/watch?v=nAh2p8ycSLIThe Tielman Brothers Black eyes live 1960: http://www.youtube.com/watch?v=FALutagdHNwPeople & music in Surabaya (Indonesia), Tunjungang aside of Mcdonalds, along the BasekiRahaat, to South, near the Tunjungang, Surabaya, Jawa-island, Indonesia1(Friday)/December/2006 17:11 http://www.youtube.com/watch?v=OmZhCa8Vf64 -
Martien Coppens & Martin Parr
7:11 AM PST, 2/23/2007
Martien Coppens Universiteit van Tilburg - iPort : Lijst van titels
Martien Coppens was born in 1908, son of a clog maker from Lieshout, a village a stone's throw from the town of Eindhoven. Very soon he developed a remarkable interest for photography (on one of his school reports it is mentioned that the photography could actually use a bit less attention) and follows, exceptionally, an education abroad, in Munich. After some wandering, he establishes himself as independent photographer in Eindhoven. He works on request, but has a preference for free work and for what he callls artistic photography. His photos are authentic and realistic, although the quality of his work was not appreciated by all people at that time. Martien Coppens focused his camera quite often at Brabant farmers and workers, at church buildings, and at landscapes, such as De Peel, but he was also interested in the dynamics of a city such as Eindhoven and her industrial activity. He was an enterprising man who published about seventy photo books, of which some were well accepted by the public.
Martin Parr and Gerry Badger : The Photobook: A History volume 1/ Memory and Reconstruction : The Postwar European Photobook
Martien Coppens was responsible for a number of topographical photobooks during the 1930s and 1940s, documenting the architecture, landscape and art of his native Brabant. These were in a similar vein to the Publishing house Contact's De Schoonheid van ons Land (Our beatiful Country), showing a comparable focus on the cultural heritage of Holland. As the title of Contact's series implies, the kind of photography employed was traditional, large-format, topographically precise, with an emphasis on the picturesque, on heritage and continuity rather than change.
It was this kind of rhetoric that was employed by Coppens for his 1947 book Impressies 1945 (Impressions 1945), but his subject was radically different. He still concentrated on the Dutch landscape and architectural heritage, and photographed it in his usual romantic style, but now his theme was the Dutch heritage interrupted by the discontinuities and disruption of war. He chose the lighting carefully, often a combination of sun and cloud that would allow him to set a ruin picked out by sunlight against a glowering, cloudy sky. Add luscious gravure printing, and Coppens's ruins look less like real buildings than stage sets. In all of his work, and in this book in particular, Coppens opposed the prevailing trend in Dutch photography of the time, which was progressing towards a gritty, Existensial realism, and he was criticized for it by other photographers.
Coppens, who habitually dealt in nostalgia, photographed this devastated landscape in the only way he knew, even exaggerating the romantic rhetoric of the ruin. But like Jean Cocteau and Pierre Jahan in La Mort et la statues, Coppens demonstrated that there were many different ways in which artists and photographers could come to terms with what had happened to Europe.Martien Coppens : Monsters van de Peel http://www.youtube.com/watch?v=GRERU5nuUzE
Martien Coppens : Rond de Peel http://www.youtube.com/watch?v=BwTrmnpVtk4
Coppens, Martien (1908-1986)
Fotograaf
Auteur: Harry Verwiel
Ingevoerd: 27-10-2005 5:34:00 PMMartien Coppens werd op 18 maart 1908 geboren in Lieshout als oudste zoon van Gerard M. Coppens (1871-1957), klompenmaker en organist, en Petronella van Eerdt. Grad, zoals zijn vader werd genoemd, was een musisch man, koor- en harmoniedirigent en bovendien bekwaam in het prepareren van vogels. In 1935 trouwde Martien Coppens met Nanda Cuppens (geboren in 1908), molenaarsdochter uit Reppel (B.). Het echtpaar kreeg tien kinderen, van wie er thans nog negen in leven zijn. Martien Coppens is overleden in 1986.
Martien ging in september 1920 naar de Latijnse school in het nabije Gemert en twee jaar later naar de HBS in Helmond. Daar ontmoette hij een oudere student die een camera bezat en dat deed bij de jongeman een fervente interesse voor de fotografie ontstaan. Ook kreeg hij in Helmond contact met kunstenaars, onder andere met de twintig jaar oudere Frans Jacobs, een van de dessinontwerpers van de katoenfabriek Vlisco.
Na zijn eindexamen in de zomer van 1925 werkte Martien tot het voorjaar van 1929 in de ouderlijke klompenmakerij met de bedoeling zijn vader op te volgen. Intussen was hij volop bezig met zijn grote liefde: de fotografie. Hij zond met succes zijn prille werk naar het gezaghebbende vakblad Focus en kreeg contact met de hoofdredacteur, Adriaan Boer. Diens opvattingen over het picturalisme beïnvloedden Martien zeer en zouden bepalend blijken voor zijn latere carrière.
In mei 1929 kreeg hij van thuis toestemming om van de fotografie zijn beroep te maken. Een half jaar werkte hij daarom bij de fotobedrijven Kat en Hegeman in Helmond en daarna een jaar als zelfstandig fotograaf in Lieshout. Op aanbeveling van Adriaan Boer ging hij vanaf de zomer van 1930 gedurende een jaar een vakopleiding volgen aan de Bayerische Staatslehranstalt für Lichtbildwesen in München. In dat kosmopolitische centrum maakte hij kennis met de stroming van de Nieuwe Zakelijkheid, gepropageerd door Moholy-Nagy en anderen. Maar deze richting sprak hem weinig aan, hoewel sporen van het daarmee verband houdende constructivisme veel later, in de jaren '60, zijn terug te vinden. Veel sterker raakten hem het expressionisme en de surrealistisch verbeelding van de late middeleeuwer Jeroen Bosch en de romantische wereld van de schrijver Victor Hugo.
Terug in het vaderland werkte hij korte tijd bij de fotograaf Helder in Middelburg; een job die hem niet aansprak omdat die hoofdzakelijk burgerlijke portretopdrachten behelsde. Met steun van zijn vader kon hij begin 1932 een eigen fotoatelier starten aan de Emmasingel in Eindhoven. Daar, en ook in Helmond, had hij in de voorafgaande herfst al zijn eerste tentoonstellingen gehad.
In 1935 trouwde Martien met Nanna Cuppens. Zij zouden tien kinderen krijgen. Het waren geen gemakkelijke jaren; de crisis heerste alom. Maar in de Lichtstad ondervond Martien belangstelling en steun van Philipsmensen, onder anderen van Eric de Vries, de televisieopbouwer. Kunstgeschiedenis en heemkunde boeiden hem zeer en vormden de artistieke fotograaf. Coppens gaf in 1937 in eigen beheer het fotoboek Rond de Peel uit, vooral belangrijk vanwege de sterk expressieve, verweerde koppen. Vriendschap met een volkskundige als Hein Mandos speelde in deze ontwikkeling zeker ook een rol.
Coppens raakte in de ban van oude Brabantse kunstschatten, met name de kerken van Oirschot en de Bossche Sint-Jan. Eens per week fietste hij, bepakt met camera en statief, naar Oirschot om er de gebeeldhouwde koorbanken te fotograferen. Dat was eindeloos geduldwerk want hij schuwde kunstlicht en wachtte op de gewenste lichtval. In 1941 durfde de Eindhovense uitgever De Pelgrim het aan het boek De koorbanken van Oirschot te produceren. De maker ontving hiervoor een honorarium van zegge en schrijve ƒ 250,-. De uitgave werd een succes: met herdrukken werden in totaal 12.000 exemplaren verkocht! In hetzelfde jaar verscheen de eerste uitgave van Gedachten in Steen dat eveneens gretig aftrek vond, zelfs tot op de dag van heden.
In december 1942 werd bij een bombardement op de Eindhovense binnenstad ook het pand van Coppens getroffen, waarbij een groot deel van zijn negatievencollectie verloren ging. Twee jaar later raasde de bevrijdingsveldtocht over Noord-Brabant. Voor Oirschot betekende dat de verwoesting van de trotse kerk en de teloorgang van de koorbanken. Coppens' boek was daardoor een nog waardevoller document geworden, een dierbare herinnering. Martien was toen actief als freelancer en maakte meer boeken over koorbanken (Barok in 1944, Gotiek I in 1948 en Gotiek II in 1949). Daarnaast produceerde hij een tweetal meer theoretische verhandelingen en leerboeken over fotografie, zoals De mens in de fotografie (1946), Fotokunst (1947) en Mens en Camera (1950).
In het begin van de jaren '50 onderging Coppens' visie een grote verandering door contacten met het Eindhovense 'Cultuur Contact'. Daar ontmoette hij mensen als Frans Babylon, Jan Kuhr, Louis Vrijdag, abstract werkende kunstenaars als Jan van Eyk en Herman Rademaker en de enthousiaste Van Abbe-directeur Edy de Wilde. Die bracht in zijn museum werken van de École de Paris, een bruisende wereld waarin Martien Coppens zich thuisvoelde en waardoor hij werd beïnvloed. Ook het realisme van de reportagefotografie, zoals dat gebracht werd in bladen als Life en Picture Post, met een wisselwerking tussen abstractie en surrealisme liet sporen achter.
Het Van Abbemuseum lanceerde in de vroege jaren '50 internationale fotografietentoonstellingen en Coppens raakte betrokken in kringen van collega's uit de hele wereld. Dat waren bijvoorbeeld de fotografen van de beroemde Magnum-groep in Parijs en New York, onder wie Capa, Cartier-Bresson en Bisschof. Maar ook met die andere knappe Brabantse vakman, de in Tilburg werkzame Henri Berssenbrugge, was er contact. Bij diens tachtigste verjaardag werd in het Eindhovense stadhuis een overzichtstentoonstelling georganiseerd.
Martien Coppens' werk werd tentoongesteld in binnen- en buitenland: Eindhoven, Den Haag, Groningen, Amsterdam, Venetië, Milaan, Parijs en Duitse steden. Hij werd redacteur van bladen als Fotografie (1950 tot 1955) en Vakfotografie (1963 tot 1968). Er volgden boeken over de zich snel ontwikkelende stad Eindhoven (1954, 1962 en 1969), over de Peel (1958), Antwerpen (1968) en de Bossche veemarkt (1956).
In de jaren '60 groeide bij Martien Coppens een sterke fascinatie voor primitieve Afrikaanse beeldhouwkunst. Hij bouwde een eigen verzameling op van deze sculpturen, geladen met een animistische kracht. Deze interesse resulteerde in het boek Negerplastiek (1976). Het expressionisme van die verre cultuur wordt daarin op hevige wijze in fotovorm vastgelegd.
Eind jaren '70 en begin jaren '80 werden veel oudere foto's, die vooral verband hielden met het eigen Brabantse land en zijn cultuur, opnieuw in boekvorm gebundeld. Totaal zijn van zijn hand in de loop der jaren circa zeventig fotoboeken verschenen. De vele indrukwekkende banden die aan Brabant zijn gewijd, vormen een waardevol brok visueel geheugen, een zichtbare historie van een helaas goeddeels verdwenen Brabant. Geen fotograaf heeft hier zoals Coppens een beeld vastgelegd van markante motieven, aspecten van identiteit en zeker niet minder van schoonheid. Hij mag gezien worden als een chroniqueur van een gewest dat een periode van totale omwenteling beleefde. Wat hij vastlegde was overigens in zijn jaren al zeldzaam; hij koos zijn motieven selectief.
In juni 1986 is Martien Coppens overleden. Hij werd, begeleid door een grote schare vrienden en bewonderaars, begraven in zijn geboortedorp Lieshout in het graf van zijn ouders. Zijn geest leeft voort in een indrukwekkend oeuvre: pakkende, vaak ontroerende prenten in zwart, wit en grijzen, soms op zich zelf staand, soms delen van reeksen die meer zijn dan de optelsom van die delen. Het levenswerk van deze begaafde man is een afspiegeling van een Brabant dat nu al weer ver achter ons ligt.
Bronnen
J. Coppens, 'Martien Coppens (1908-1986). De diversiteit van een levenswerk', Photohistorisch Tijdschrift (1990), nr. 1, 21-24
M. Coppens,Waarom fotograferen, Eindhoven 1982
H.J. Verwiel, 'Martien Coppens belicht. Een halve eeuw fotokunst in Brabant', Brabantia 28 (1979), nr. 2, 47-57
Gesprekken met Martien Coppens' zoons Jan en Joep
Dit artikel verscheen eerder in: P. Timmermans e.a. (red.), Brabantse biografieën. Levensbeschrijvingen van bekende en onbekende Noordbrabanders. Deel 5 (Stichting Brabantse Regionale Geschiedbeoefening, 's-Hertogenbosch 1999).
Menselijke modernist in kille wereld
De overzichtstentoonstelling van fotograaf Martien Coppens in het Textielmuseum is een jubileumgeschenk van de UvT aan haar regio. Het biedt een historisch panorama van de fotokunst in de 20ste eeuw en levert een verrassend gave beelddiepte aan die nu volwaardige kunsttak.
Bert Heffels
Het werk van Coppens (1908-1986), een eigenzinnig pionierend 'kunstfotograaf', geboren als oudste zoon van een klompenmaker in het nederige Lieshout, had een internationale uitstraling. De fotograaf zelf was gezegend met een flinke werklust. De 150 foto's die in het Textielmuseum hangen zijn afkomstig uit de circa 1700 foto's tellende Collectie Coppens, een onderdeel van de Brabant Collectie op de UvT.
Toen Coppens rond 1925 begon te fotograferen was de fotografie negentig jaar oud. En ze had toen al zowel een 'documentaire', dus utilitaire geschiedenis, als ook een 'picturale', een artistieke geschiedenis, waarin toen echter dankzij het toenemende gemak waarmee jan en alleman aan een toestel kon komen, de kitsch hoogtij vierde. De jonge Coppens debuteerde met vooral mooie, klassieke stillevens in het Nederlands fotoblad Focus en Focushoofdredacteur Adriaan Boer kon vader Grard Coppens ervan overtuigen dat in Martien 'iets bijzonders stak' en dat hij als fotograaf wel eens goed geld zou kunnen gaan verdienen. Mits hij aan de Münchense foto-academie - Nederland had nog geen opleiding - een goeie vakopleiding en dus naam en standing opdeed. Grard bezweek en in 1930 mocht zijn oudste naar München, waar zich in die tijd onder de picturalisten een scheiding der geesten voltrok: een avant-garde onder de naam van 'Nieuwe Zakelijkheid' pleitte voor de autonomie van de kunstvorm fotografie met strakke in plaats van artistiek wazige rasters en moderne, zakelijke onderwerpen. Coppens die een zwak had voor toonrijke portretfotografie, was vóór kracht en zwarting in zijn fotowerk, maar tegen de 'zakelijke' onderwerpkeuze met haar exacte weergave van 'dode' objecten en gelijkmatige belichting, een rage die hij later smalend de 'boordenknoopjes- en waspinnentijd' noemde. Ook was hij tegen de sociaal-maatschappelijke oriëntatie, resulterend in een socialistische belijdenisfotografie van veel portrettisten uit die sombere vooroorlogse crisisjaren. Zijn portretten van arme, eenvoudige mensen wilden geen aanklacht zijn tegen de plutocraten, maar een weergave van wat hij 'zag' in zijn modellen die hij bij voorkeur neerzette in hun normale doen in of rond eigen huis; een houding, een gebaar, een oogopslag, iets individueels en natuurlijks dat hem trof in iemand was voldoende als aanzet. Die bracht hem tot wat hij 'geestelijk zien' noemde, dat met zijn fameus ritmegevoel voor lichtdonkerverdeling werd ongezet in een 'karakteristiek' van het model. 'Toonvlakken zijn het, waaruit de foto is opgebouwd; zij bepalen de zeggingskracht en deze zijn geheel in uw macht...', schreef hij in zijn bekende leerboek 'De mensch in de fotografie' uit 1946. De vergrotingstechniek van het doordrukken en tegenhouden (dat deed hij met behulp van een masker of een watje aan een breinaald, een methode die hij later relativeerde maar in essentie trouw bleef) noemde hij 'het sterkst en meest eigen middel der fotografie' en de 'meest persoonlijke uitingsmogelijkheid'. Manipulatie dus, jawel, maar met respect, haast eerbiedig, met de bedoeling de ziel van het model 'naar boven te halen en anderen te tonen wat haar (de vrouw op de foto, BH) roerde'.
In zijn eerste van de ongeveer zeventig (!) fotoboeken die hij publiceerde, het schitterende Rond de Peel van 1937, komt die gevoeligheid voor het clair-obscuur, voor structuur en vorm, maar ook voor de aard van de mensen in hun heistulp en hun natuurlijke band met het schrale Peellandschap, ongemeen sterk, weerbarstig bijna, tot uiting. Ook komt daarin al zijn voorkeur voor de gesloten fotoreeks boven het enkele exemplaar, zijn 'Levensbeelden', naar boven, reeksen die in latere boeken nog veel geprononceerder opduiken. Hij was, zoals zovelen in die tijd, gevoelig voor de poëzie van Rilke, die op zijn beurt weer een grote bewondering had voor de schitterende modelleur in klei en brons, de beeldhouwer Rodin, van wie Coppens als modelleur ook trekken heeft. Van Rilke leerde hij dat 'er een massa mensen zijn, maar nog veel meer gezichten, want iedereen heeft meerdere'. Door die meervoudigheid van de werkelijkheid te vangen in reeksen ging hij in tegen de algemene tendens in zijn tijd om op exposities van kunstfoto's de voorkeur te geven aan de zeggingskracht van een enkele foto. Maar dat deerde hem niet; het was iets van hem, zijn stijl en kijk op de wereld. De semantica Ellen Tops in de catalogus bij deze expositie: 'Met instrumenten als kadrering, lichtcontrasten, en door diversiteit rangerend van totaaloverzicht tot close-up (de grote vorm en detail) aan te houden, versterkt de sequentie de eigen toevoeging van de fotograaf'. Coppens deed dat bijvoorbeeld met bijbelverhalen op koorbanken. Met andere woorden Coppens was volgens de kenschetsing van een criticus, een 'scenarist'; hij vertelde al fotograferend. Die criticus geeft als voorbeeld een reeks uit het boek Gothiek II: 'door de uitgewogen dosering in belichting, de afwisseling in camerastandpunt, en de suggestieve samenhang tussen de beeldelementen doet Coppens' weergave van de onthoofding van Holofernes door Judith, niet onder voor een moderne thriller'.
Coppens componeerde zijn verhalen zoals een moderne striptekenaar dat ook doet, in de lijn van hedendaagse video- en fotokunstenares Fiona Tan die momenteel in De Pont is te zien. Pieter Siebers, UvT-voorlichter en regisseur van Coppens' overzichtsexpositie, schreef vorige week in Univers over Tans videoproject Countenance. Een reeks van voor deze tijd ongewoon stille portretten van gewone Berlijners, in een nadrukkelijk gelijke toonsoort, naast elkaar geprojecteerd op vier schermen, zodat ze via het oog van de toeschouwer op elkaar inwerken: 'Het is in haar werk eerder te doen om zaken als verstilling en concentratie dan om drukte en snel wisselende beelden die niet of nauwelijks beklijven.' En daar was het Coppens ook om te doen. 'Wellicht', schreef zijn zoon Jan Coppens rond 1990, 'protesteerde Coppens met zijn portretten, zonder het onder woorden te brengen, tegen de technocratie en de mechanistische traditie en het bereiken van een op dat moment weinig voorkomende diepgang'. Met Tans Countenance is de cirkel dus rond. -
Cor Jaring & Amsterdam in the Sixties
11:05 AM PST, 2/8/2007
Jaring, Cor.
Dit hap-hap-happens in Amsterdam
Amsterdam, De Arbeiderspers, 1966. 8vo. Unpaged. Text by Henk J.Meijer, illustrated throughout with reproductions of Jaring's photographs of the sixties happenings in Amsterdam. Original wrappers. First edition.
AMSTERDAM IN THE SIXTIESHappenings
It is 1964. Amsterdam. The world out there is divided in two kinds of people; the Pleiners (a nickname like squarers) – in the name of Leidseplein, at which ‘the port of call’ for writers, artists and poets Eylders pub – and the Dijkers (the ‘Dike’ men).
It is a world Cor feels at home. He meets people who are different. Trendsetter and pacesetter definitely is Robert Jasper Grootveld. He is the self-pronounced Smoke Magician, known from his own proverb ‘a content smoker is no troublemaker’. He established his Smoke Temple in 1963.
Cor’s newly found friends from the square and others find a kind of shelter in the shape of a small house Cor’s father makes available. Among the merry, spiritual bunch are – well known in the Netherlands – Frans de Boer Lichtveld, Johnny van Doorn (Johnny the Selfkicker) Joop Bielemans, Marijke Koger, Simon Posthuma, Betty van Garrel, and Theo Niemeyer.
Cor takes his first picture of Robert Jasper Grootveld, the moment he performs as ‘anti-smoke magician’ at the statue Lieverdje (the nickname the provocative Provo people gave to the statue they respected as their icon). Cor missed the 1st Provo Happening ‘Open the Grave, but he is present at ‘Stoned in the Streets’. It is open air theatre acting we talk about. Playful, humourous, and full of phantasy. In the following years the so-called happenings changed: the emerging of Provo group and its manifestations slightly acquire a political atmosphere.Provo
All encompassing: enveloping the whole world, including people from all walks of life. Even the rabble is to play their role as disapproving critics feeling fooled. ‘Sour faces’, who can be ‘turned’ to thinking differently through Happenings and friendly stimulants, in order to make the world a better and nicer place. One big playgarden, so to speak. There is nothing unhuman to Provo, so trendsetters and leaders emerge, such as Roel van Duyn, Rob Stolk, Peter Bronkhorst, Luud Schimmelpenninck and Hans Tuynman. Provo becomes a movement, grows and virtually bursts from the seams. The establishment beckons, and Provo represents itself in the municipal council. In order to control ‘the end’ itself, Provo was laid as foundling in the Vondelpark in the rouring infamous 60. That happened when freedom of speech was about to be organised by the establishment, wanting to set up a ‘speakers corner’.Expertise
Expertise and know-how gained in life and absorbed at various places will never be lost. Well-known men in Amsterdam Kees Hoekert, Theo Klei and Max Reneman saw to a follow-up of Provo issues stated in the so-called Witte Plannen (White Plans) in 1968. They established the fact that ‘there are few butterflies left’, and drew up the Insect Sect. Robert Jasper Grootveld helps out again. The Butterfly Opera came about, and plans are developed to deal with the problem of dog’s droppings, and the pollution of the Amsterdam canals. Kees Hoekert built floating flotillas. The Deskundologisch Laboratorium (laboratory of expertise) was established, which took quite a number of initiatives, using the mission statement ‘everything which needs common sense and does not boggle the mind’. In short: Provo created a heritage, which formed the base for the environmental movement of later years.Flower Power
Nobody has ever doubted is: Amsterdam is the Magic Centre (of the universe). Trendsetter Robert Jasper Grootveld promoted the image of ‘the content smoker is no troublemaker’. In the sixties the advise was taken to heart by countless so-called hippies, who ‘nestle themselves as a ‘flock of happiness seekers’ in the Magic Centre, and under the Vondelpark trees in particular. The feeling of freedom fills the air like a sweet perfume for society. The civil society picks up the idea and invents the slogan ‘tell it with flowers’ (in the typical Dutch sense of let your heart talk by giving a bunch of flowers).Protest
Protest without violence, but centainly against violence. The anti-Vietnam campaigns are outlet of the dissatisfied men, who call Johnson a Murderer. Again it is Robert Jasper Grootveld who shows his ability to solve problems and fight poverty. He does that symbolically at the Lievertje statue by "exchanging our prosperity for sand from developing countries and provoke a multi-national moving house, as a cultural exchange avant-la-lettre". Protest without violence, but centainly against violence. The anti-Vietnam campaigns are outlet of the dissatisfied men, who call Johnson a Murderer. Again it is Robert Jasper Grootveld who shows his ability to solve problems and fight poverty. He does that symbolically at the Lievertje statue by "exchanging our prosperity for sand from developing countries and provoke a multi-national moving house, as a cultural exchange avant-la-lettre".
In Amsterdam the proverbial house is on fire when building constructor Jan Weggelaar dies, not through violence as rumour has it, but because of a heart-attack. This comes out in the open later, but the damage is already done. Only briefly tracks of rage and destruction are seen in the city. The atmosphere is grim.Squatters
It becomes more and more grim everywhere. The so-called White Housing-plan started with the ‘occupation’ of an empty cinema, which offered shelter for the plenty. Later the plan involves neglected premises of shady landlords. The Magic Centre attracts countless visitors from abroad, and the Vondelpark does not provide a starry night every night. Large building being structurally empty for speculative reasons are discovered. Squatters turn these places upside-down. It provokes other things to happen: some become aware how to get a sound thrashing. It is the way downhill from ideological squatting to ideal or common ‘living for free’. Later a bizar form emerge: that of the organised anti-squatter occupation of houses. It is 1964. Amsterdam. The world out there is divided in two kinds of people; the Pleiners (a nickname like squarers) – in the name of Leidseplein, at which ‘the port of call’ for writers, artists and poets Eylders pub – and the Dijkers (the ‘Dike’ men). -
Ed van der Elsken & Amsterdam in the Sixties
4:46 AM PST, 2/5/2007
As far as the Fifties, Sixties and Seventies are concerned, Ed van der Elsken was one of the great documentary photographers. An exuberant chronicler of his times, van der Elsken's unrestrained passion for life translated into a rapacious, experimental photography. Enormously respected in his native Holland, van der Elsken is little known in Britain (certainly in comparison to American contemporaries such as William Klein or Robert Frank, with whom he is often compared), and this survey exhibition of his work in photography and film, gives the opportunity to appraise his pivotal position between pre-war street photographers such as Weegee and Brassai, and the emotive, ultra-subjectivist photography of Nan Goldin and Larry Clark, that came after him.
Ed van der Elsken moved to Paris in 1950, joining many young Dutch artists and intellectuals seeking respite from the gloomy aftermath of the war in Amsterdam. Love on the Left Bank (1956), created during this period, remains his most celebrated work and the one which secured his reputation in the early 1950s. A noir novel-in-images, it follows a circle of drifting post-war youth, young people whose lives, and ideals, have been devastated by the war. Leading a nocturnal, aimless existence punctuated by drink, drugs and sex, van der Elsken's free spirits personify the restless hedonism, and the nihilistic spirit that was to animate the French New Wave. Most memorable amongst his subjects is the gorgeous, vampiric, opium-addicted Vali Myers, a girl who didn't see daylight for three years. During this time van der Elsken was friends with Karel Appel and Cobra emigrés, as well as leading figures in the emergent Lettrist movement and the Situationist International, and found himself in a cultural milieu where the mood was at once desperately melancholic and defiantly anarchistic.
Returning to Amsterdam in 1954, van der Elsken started to experiment with colour photography, and to pioneer a cinema-vérité style of film-making (even inventing his own portable movie camera), in order to produce the most immediate, most unmediated imagery possible. The exhibition includes excerpts from several seminal films: The Infatuated Camera (1971) and A Photographer Films Amsterdam, (1982), among others. He began to travel extensively - around the world in 1959, and then regularly visited Japan, Hong Kong and Africa. He was one of the first photographers to realise that the photography book was a very specific medium with its own unique possibilities, and Sweet Life, (1966) the book which emerged from his first global tour, is still an extraordinarily innovative publication.
As the decades pass, the mood in van der Elsken's photography shifts from post-war despondency to the permissive optimism of the flowerpower era, back to a sense of tainted idealism post-Woodstock. Van der Elsken was always in one sense an outsider drawn to outsiders. Fiercely anti-capitalist, equally anti-communist, he was never an ideologue. His signature images of rebellious youth - whether Dutch rockers or Japanese 'yakuza'(gangsters) - are driven by a sense of personal identification and celebration, rather than social protest. Unusually for a documentary photographer there is rarely any pretense of neutrality or detached observation: he is always, himself, emotionally and dramatically present in his photographs. Sometimes gentle and romantic, sometimes shrill, vulgar, even obscene, van der Elsken is invariably uncompromising and direct in his approach. And never more so than Bye, (1990) his final, valedictory film which chronicles his slow decay from prostate cancer. He died on 28 December, 1990.
Kate Bush
Ed van der Elsken : http://www.youtube.com/watch?v=KeySHtFEMSI